Origineel artikel op de website van Alion
Champagne! Successen moet je vieren. Dat doen we graag met onze klanten. Na maanden hard werken verraste onze accountmanager Daan Verberne ‘zijn klant’ Stefan Molenaar van het productiebedrijf Lagersmit met een feestelijke fles. Reden? De nieuwe website ging live! Twee trotse partijen.
Trots vertelt Molenaar over het ‘live’ moment: Mooie woorden en waardering van de commercieel directeur Dustin van Horik. Iedereen is ongelooflijk blij met het eindresultaat. Hoe het startte? Gewoon, tijdens Molenaars eerste maand bij Lagersmit. De online marketeer was heel stellig: “Er moet een nieuwe website komen.” Webpagina’s hadden een laadtijd van 15 seconden, de vormgeving paste niet meer bij het bedrijf, het onderhoud was niet gebruiksvriendelijk en last but not least; de veiligheid kon niet gegarandeerd worden. De site draaide op oude plug-ins en elke update kon het omvallen van de site betekenen. Genoeg redenen waarom hij intern een ‘go’ kreeg om een nieuw website-traject te starten. Hij kreeg het vertrouwen, nu nog waarmaken.
De ervaring die Molenaar bij zijn vorige werkgever (een Rotterdams internetbureau) had opgedaan maakte hem tot ideale projectleider voor Lagersmit. Intern wist hij bij alle afdelingen de wensen op te halen. Dit vertaalde zich in een compleet plan van aanpak voor de nieuwe website, inclusief duidelijke doelen! Lagersmit is wereldwijd expert die zich volledig richt op het maken van afdichtingen. Niet alleen moest de nieuwe site alles tackelen wat de oude miste, maar zeker ook deze expertise uitstralen. En vooroplopen in hun traditionele maritieme markt, ook digitaal de nummer 1 zijn! Een site met een krachtige vormgeving en alles gericht op snel vindbare informatie met verhoogde conversie als doel. Go.
Met een duidelijk wensenpakket, technische randvoorwaarden en budget was Lagersmit aan de volgende stap toe. Welk CMS en welke partij kon alles waarmaken? Stefan geeft eerlijk toe dat hij naar meerdere CMS’en heeft gekeken (zoals Drupal en Sitecore), ‘maar geen enkel CMS kon Umbraco verslaan’. “Ik heb goede ervaringen met Umbraco en al snel werd duidelijk dat we met ons wensenpakket naar een Umbraco site moesten.” Meerdere Umbraco-partners ontvingen de briefing en werden uitgenodigd kennis te maken en een voorstel te doen. Alion bleek uiteindelijk de best passende partij. Molenaar: “Alion snapte precies wat wij wilden. Onze briefing werd vertaald in een hele toffe mock-up. Door deze extra stap lieten ze zien dat ze ons echt begrepen en er voor wilden gaan. Ze hadden veel moeite gedaan, hun voorbeelddesign wist ons echt te overtuigen. Daarnaast speelde mee dat ze ervaring hebben in de technische branche en heel simpel gezegd klikte het ook gewoon. Beide partijen passen bij elkaar.” De onderhandelingen volgen, de handtekeningen werden gezet en het project kon ‘echt’ van start.
In nauwe samenwerking met Molenaar pakte het Alion team deze mooie nieuwe opdracht aan. Startend met de kick-off op locatie. ‘’Het is goed om te weten wie je klant is, hoe hun business er precies uitziet en welke mensen met elkaar te maken hebben tijdens het traject. We houden van korte lijntjes en persoonlijk contact. We zijn dan ook met ons team naar Lagersmit gegaan, inclusief rondleiding door de fabriek,” laat accountmanager Daan weten.
De mock-up maakte plaats voor een definitief design waarbij Molenaar als een verlengstuk van de designers gold. Ik wist wat ik wilde, en bij Alion zitten de echte designers die hun creativiteit op de juiste punten weten toe te passen. Zij werkten alles per paginatype uit en met onze feedback konden ze het definitief maken. Fijn om snel te schakelen en ook echt samen te werken.
Design klaar. Bouwen maar. De Umbraco-specialisten bij Alion gingen de technische uitdaging aan om de site werkelijk te realiseren. “Technisch zijn zij heel sterk, dachten goed mee in oplossingen en hebben het sterk uitgewerkt ook wanneer we het niet direct altijd eens waren,” grapt Molenaar doelend op de technische inrichting van de meertaligheid. Maar Alion steekt de hand volledig in eigen boezem. “We hadden het anders opgezet dan oorspronkelijk besproken was dus dat hebben we later alsnog technisch ingericht zoals de Lagersmit het wilde,” laat Daan weten waarbij Molenaar nog eens duidelijk aangeeft hoe blij hij met de oplossing is. “Het is zo ingericht dat wij op één plek alle talen kunnen onderhouden. Dat scheelt zoveel tijd en de styling gebeurt automatisch. Gebruiksvriendelijker kan niet.”
Het optimaal inzetten van meertaligheid is slechts één van de resultaten die Molenaar noemt, waarbij het bovendien eenvoudig is om een nieuwe taal toe te voegen. “Alion kan het vrij snel technisch inrichten en qua content kunnen we alles zelf” zegt Molenaar, die recentelijk de Chinese taal heeft toegevoegd en binnenkort volgt de Spaanse taal.
Kort een lijst duidelijke resultaten die voor Lagersmit na enkele maanden live-gang al zichtbaar zijn:
De site staat, maar klaar ben je nooit. Om de site continue te optimaliseren en groeiambities waar te maken wordt een vast aantal uren per maand besteed aan de doorontwikkeling. Voor beide partijen ideaal. Snel schakelen zonder offertes. En in de tussentijd is Molenaar grotere wensen aan het uitwerken. “We willen verdere e-commerce stappen zetten. Geen directe webshop, maar denk aan een uitbreiding van het klantportaal voor het aanvragen van offertes en het plaatsen van orders. In een latere fase wil ik de mogelijkheden met Alion bespreken.” Al pratend over nieuwe wensen laat Molenaar weten ook nog een beroep te doen op het Advertising-team van Alion. Van statische banners wil ik naar strakke HTML5 campagnes. Toch nog even een offerte aanvragen.” Het laat mooi zien dat Lagersmit in Alion een langdurige partner heeft gevonden.