CRM

Geef je klantrelaties een boost, groei door met HubSpot

Heb je een verouderd CRM (Customer Relationshop Management) systeem of gebruik je nog steeds Excel om klantgegevens te ...


Heb je een verouderd CRM (Customer Relationshop Management) systeem of gebruik je nog steeds Excel om klantgegevens te registreren? Dan laat je op dagelijkse basis kansen liggen om een hogere omzet per klant te realiseren! Ook jouw klanten laten zich beïnvloeden door de relatie met jouw bedrijf. Ben je alweer vergeten te bellen, mailen of om een afspraak in te plannen? Dan is de kans aanwezig dat je klant over een tijdje bij de concurrent aan tafel zit. Mits die wel genoeg aandacht aan de relatie besteedt natuurlijk. Ben je regelmatig door je mailbox aan het spitten naar eerder gemaakte afspraken of contactgegevens? Herken je jezelf hierin? Tijd voor een toegankelijk en slim CRM systeem waarmee je klantrelaties een boost krijgen! De vele tools maken jouw werkdag makkelijk en geven jouw klanten de aandacht die ze verdienen. Vier redenen waarom elk bedrijf een CRM nodig heeft:

  1. Alle interacties met je (potentiële) klanten worden op één plek opgeslagen. Zo staat je klant én de data centraal.
  2. Verbeterde communicatie met je klant. Je weet exact welke belangrijke punten je ex-collega 3 maanden geleden heeft besproken.
  3. Data om je contacten te analyseren. Hoe vaak heb je contact? Hoelang duurt het om een nieuwe klant binnen te halen? De data in je CRM systeem zit vól met waardevolle informatie!
  4. Vasthouden van klanten door geautomatiseerd én persoonlijk te communiceren. Klanten behouden is immers goedkoper dan nieuwe klanten aantrekken.

Persoonlijk ben ik enorm fan van de eindeloze mogelijkheden in HubSpot. Als projectleider heb ik recent bij Lagersmit, Anders Invest en Rohr-Idreco gewerkt aan het implementeren van HubSpot CRM. In het voortraject heb ik zo'n beetje alle aanbieders van CRM software vergeleken, met HubSpot als duidelijke winnaar.

Een aantal highlights die er voor mij uitspringen:

  • Één omgeving voor sales, service, marketing, website & CRM
  • Taken en reminders aanmaken voor jezelf en collega’s.
  • Overzichtelijke pijplijn met openstaande verkoop kansen.
  • Eenvoudig e-mails, notities en gespreksverslagen aan de juiste klant koppelen.
  • Krachtige app met visitekaartjes scanner. Zo heb je altijd alle gegevens wereldwijd bij de hand.
  • Herhalende processen automatiseren. Zo voorkom je dubbel werk.
  • Laagdrempelig en gratis starten. Eenvoudig upgraden voor extra krachtige functionaliteiten.

HUBSPOT IN DE PRAKTIJK

Er was een verouderd systeem dat onvoldoende werd doorontwikkeld. Collega’s ondervonden veel problemen met de interface en de ERP koppeling gaf regelmatig niet thuis. Buiten kantoor en op mobiel was de bereikbaarheid van informatie erg slecht. Daarnaast wilde we alle communicatie met onze klanten vastleggen. Lang verhaal kort; het commerciële brein was niet meer van deze tijd. Het doel? Salesprestaties verhogen door centraal inzichtelijke klantcommunicatie. De belangrijkste punten voor ons:

  • Lead & prospect management (nieuwe kansen in de markt)
  • Centraal opslaan van klantinformatie
  • Opportunity management (offertes/orders) via ERP koppeling
  • Marketing lead opvolging & e-mailcampagnes
  • Tickets voor service, klachten & claims
  • Toewijzen & uitvoeren van salestaken (opvolging & klantcontact)

De grootste uitdaging was het overtuigen van de verschillende interne stakeholders. Alweer een nieuw software programma is leuk, maar wat hebben ze er aan in hun dagelijkse werkzaamheden? Zo hebben we de pijnpunten per stakeholder getackeld met HubSpot functionaliteiten die hun werk makkelijker maken. Enkele voorbeelden:

  • Een visitekaartjes scanner voor de buitendienst
  • Klantcommunicatie loggen via Outlook bij de binnendienst
  • Order status overzicht voor service
  • Wekelijkse rapportages voor het management
  • Automatisch leads opvolgen via e-mail voor marketing

De grootste winst zit in het centraal opslaan van klantcommunicatie en efficiënter werken. Zo kan iedereen direct zien wat er met de klant is besproken voor de vakantie, ziekte of nieuwe baan. Daarnaast heeft HubSpot zó veel tools, dat er door iedereen wel efficiënter gewerkt kan worden. Denk aan e-mail templates, sales e-mails, meetings plannen, verkoop statussen of automatisch taken aanmaken.

De grootste financiële winst zit ‘m in het automatisch opvolgen van offertes. Is een offerte na 2 weken nog geen order geworden? Dan sturen we namens onze verkoop collega een automatische opvolg e-mail. Binnen een half jaar had deze actie al bijgedragen aan 41 orders. Uiteraard zijn vooraf bepaalde klanten of producten hiervan uitgesloten, zo houden we het zo relevant mogelijk!

AAN DE SLAG MET HUBSPOT CRM?

Wist je dat meer dan 50% van de CRM projecten faalt en niet aan de verwachtingen voldoet? Geen duidelijke doelstellingen, gebrek aan strategie en project management zijn de meest voorkomende redenen. Heb je plannen voor een soortgelijk project, maar geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact op met Stefan Molenaar.

Wil je sparren over een digitaal vraagstuk? Plan vrijblijvend een meeting in via hello@stefan-molenaar.nl

Similar posts