Heb je een verouderd CRM (Customer Relationshop Management) systeem of gebruik je nog steeds Excel om klantgegevens te registreren? Dan laat je op dagelijkse basis kansen liggen om een hogere omzet per klant te realiseren! Ook jouw klanten laten zich beïnvloeden door de relatie met jouw bedrijf. Ben je alweer vergeten te bellen, mailen of om een afspraak in te plannen? Dan is de kans aanwezig dat je klant over een tijdje bij de concurrent aan tafel zit. Mits die wel genoeg aandacht aan de relatie besteedt natuurlijk. Ben je regelmatig door je mailbox aan het spitten naar eerder gemaakte afspraken of contactgegevens? Herken je jezelf hierin? Tijd voor een toegankelijk en slim CRM systeem waarmee je klantrelaties een boost krijgen! De vele tools maken jouw werkdag makkelijk en geven jouw klanten de aandacht die ze verdienen. Vier redenen waarom elk bedrijf een CRM nodig heeft:
Persoonlijk ben ik enorm fan van de eindeloze mogelijkheden in HubSpot. Als projectleider heb ik recent bij Lagersmit, Anders Invest en Rohr-Idreco gewerkt aan het implementeren van HubSpot CRM. In het voortraject heb ik zo'n beetje alle aanbieders van CRM software vergeleken, met HubSpot als duidelijke winnaar.
Een aantal highlights die er voor mij uitspringen:
Er was een verouderd systeem dat onvoldoende werd doorontwikkeld. Collega’s ondervonden veel problemen met de interface en de ERP koppeling gaf regelmatig niet thuis. Buiten kantoor en op mobiel was de bereikbaarheid van informatie erg slecht. Daarnaast wilde we alle communicatie met onze klanten vastleggen. Lang verhaal kort; het commerciële brein was niet meer van deze tijd. Het doel? Salesprestaties verhogen door centraal inzichtelijke klantcommunicatie. De belangrijkste punten voor ons:
De grootste uitdaging was het overtuigen van de verschillende interne stakeholders. Alweer een nieuw software programma is leuk, maar wat hebben ze er aan in hun dagelijkse werkzaamheden? Zo hebben we de pijnpunten per stakeholder getackeld met HubSpot functionaliteiten die hun werk makkelijker maken. Enkele voorbeelden:
De grootste winst zit in het centraal opslaan van klantcommunicatie en efficiënter werken. Zo kan iedereen direct zien wat er met de klant is besproken voor de vakantie, ziekte of nieuwe baan. Daarnaast heeft HubSpot zó veel tools, dat er door iedereen wel efficiënter gewerkt kan worden. Denk aan e-mail templates, sales e-mails, meetings plannen, verkoop statussen of automatisch taken aanmaken.
De grootste financiële winst zit ‘m in het automatisch opvolgen van offertes. Is een offerte na 2 weken nog geen order geworden? Dan sturen we namens onze verkoop collega een automatische opvolg e-mail. Binnen een half jaar had deze actie al bijgedragen aan 41 orders. Uiteraard zijn vooraf bepaalde klanten of producten hiervan uitgesloten, zo houden we het zo relevant mogelijk!
Wist je dat meer dan 50% van de CRM projecten faalt en niet aan de verwachtingen voldoet? Geen duidelijke doelstellingen, gebrek aan strategie en project management zijn de meest voorkomende redenen. Heb je plannen voor een soortgelijk project, maar geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact op met Stefan Molenaar.
Wil je sparren over een digitaal vraagstuk? Plan vrijblijvend een meeting in via hello@stefan-molenaar.nl